AINAn tarina alkoi halusta auttaa

Maailman muuttuminen, verkko-ostamisen yleistyminen ja kysynnän kansainvälistyminen riepottelivat muutama vuosi sitten pieniä kalustealan yrityksiä – koko Suomi oli vaarassa menettää valtavan määrän ammattitaitoa ja laadukasta työnjälkeä niiden mukana.

Mellanon kalustetehtaalla Lapinlahdella pohdittiin, miten tilanne saataisiin korjattua. Tiesimme tarvitsevamme keittiöalan parhaita yrittäjiä, jotta voisimme tarjota heidän kanssaan kuluttajille parasta mahdollista palvelua. Tiesimme myös, että kysyntää kotimaiselle työlle kyllä riittäisi; meidän pitäisi vain auttaa laatua arvostavat asiakkaat ja yrittäjät löytämään toisensa.

Samaan aikaan muualta kuului tarinoita painajaismaisista keittiöremonteista, joissa hinta ja laatu eivät kohdanneet. Oli paikalleen sopimattomia kalusteita, jotka pakottivat asentajat purkkaratkaisuihin, oli kuukausien odottelua, oli epätoivoa ja väsymistä. Kodeissa riemu uuden keittiön saamisesta vaihtui tyytymiseen: kaipa tällä pärjätään, vaikka lopputulos ei olekaan mieleisin.

Päätimme tarjota asiakkaille jotakin, johon ei tarvitse tyytyä. Keittiön, johon astuessa joka päivä, viikko ja vuosi kokee iloa siitä, että kaikki on tismalleen oman mielen mukaista ja toimivaa. Tämän kaiken he saisivat nopealla, perinpohjaisella palvelulla: myyjä lähtisi tarvittaessa vaikka paikan päälle tutustumaan tilanteeseen.

Samalla tarjoaisimme osaaville paikallisille yrittäjille kunnon tuen myyntiin ja markkinointiin, kokonaan ilman ylimääräisiä kuluja tai franchising-maksuja. Ottaisimme Suomen parhaat keittiöalan pienyritykset mukaan konseptin suunnitteluun, jotta saisimme aikaiseksi jotakin, josta voimme kaikki olla ylpeitä.

Samaan aikaan muualta kuului tarinoita painajaismaisista keittiöremonteista, joissa hinta ja laatu eivät kohdanneet. Oli paikalleen sopimattomia kalusteita, jotka pakottivat asentajat purkkaratkaisuihin, oli kuukausien odottelua, oli epätoivoa ja väsymistä. Kodeissa riemu uuden keittiön saamisesta vaihtui tyytymiseen: kaipa tällä pärjätään, vaikka lopputulos ei olekaan mieleisin.

Vuonna 2016 Ainan nimipäivänä syntyi keittiökonsepti, jonka nimesimme syntymäpäivänsä mukaan.

Yhdessä laadimme konseptille kriteerit:

  1. AINAn tulisi olla tae laadusta, nopeudesta, joustavuudesta ja kotimaisesta työstä – sekä tietenkin hyvästä palvelusta.
  2. Asiakkaan pitäisi saada keittiönsä yksilöllisesti millimetrin tarkkuudella ja missä tahansa värikartan yli 8000:sta sävystä, mutta silti helposti.

Päätimme myös, että mahdollisimman monella pitäisi olla varaa panostaa kotimaiseen laatuun ja keittiöremontin sujuvuuteen.

Näillä periaatteilla AINA-keittiöiden hinnat saatiin kohdalleen:

  • Hyvä suunnittelu ja asiantuntijuus eivät nosta kuluja vaan laskevat niitä: AINA-keittiöissä ei tehdä kustannuksia kasvattavia virheitä.
  • Kotimainen tuotanto on paitsi energia-, myös kustannustehokasta: emme rahtaa kalusteita kaukomaista. Vain mekanismit tilaamme muualta, sillä niitä ei valmisteta Suomessa.
  • Satsaamme tuotannon kehittämiseen koko ajan, jotta prosessi on laadukas, tehokas ja hinnaltaan kilpailukykyinen.
  • Henkilöstön tyytyväisyys ja ammattiylpeys ovat meille kunnia-asia, ja siksi meillä kaikki haluavat tehdä parhaansa.
  • Teemme kaikki keittiöt tilauksesta, joten emme tarvitse valtavia varastotiloja.

Päätimme myös, että hintojen kanssa toimitaan reilusti. Pidämme ne koko ajan kohdallaan, eikä isoja erillisiä alennusmyyntejä siksi tarvita. Hinnat ovat myös täysin läpinäkyviä, eikä piilokuluja tule.

Tarinastamme kuultaa varmasti läpi, että olemme AINAsta mahdottoman ylpeitä.

Niin olemmekin. Aina.